Ingvar.Nilsson.webblogg.se

Rädd för att bli gammal ?

Ibland funderar jag på hur det ska bli den dagen jag kanske inte kan bo hemma längre på grund av ålderdom eller sjukdom, kanske kombination  av båda dessa omständigheter. Vad har jag att vänta mig, får jag den mat jag tycker om, får jag vara uppe hur länge jag vill, får jag vara utomhus lite då och då, får jag besök, får jag omvårdad och stimulans i olika sammanhang, eller blir jag bara ett "vårdpaket" i livets slutskede ?

En annan sak att fundera över är om pensionen ska räcka till så att jag kan betala för mig och kanske unna mig lite själv lite extra på ålders höst utan att vända och vrida på slantarna. För fram till dags datum så är kanske inte "ladan så värst välfylld" för kommande år.

Svåra frågor det här, och kanske inget att fundera på just nu men kan ändå inte låta bli att fundera på detta i alla fall.
Detta för att det dyker ju upp lite då och då i olika reportage om att det kanske inte alla gånger är så väl ordnat alla gånger på äldreboende, vårdinrättningar. På samma gång så finns det ju "milsvida" skillnader också mellan olika boenden. Även att det finns pensionärer som inte har det så fett precis trots att dom jobbat större delen av sitt liv.
 
http://www.expressen.se/nyheter/antligen-far-borje-94-ata-sitt-stekta-flask/
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: