Ingvar.Nilsson.webblogg.se

Lätt eller svårt att tänka positivt ?

Söndagsmorgon och uppe med tuppen. Reveljen gick klockan 06.00 eftersom det är tvättedag i det här hushållet på söndagarna. Satt i köket och tittade ut genom fönstret. Såg att det var både grått och regnigt ute. Är vi inte vaksamma så kan det här faktiskt påverka oss mer än vi tror. Här fick jag tänka att vad gör det att det är grått och trist ute, jag kan ju stanna inne och ha det gott och varmt idag. Sen kan jag ändå inte påverka vädret så det är bara att släppa tankarna på det. Likaså när jag såg mig i spegeln i morse så var jag kanske inte så jäkla grann att se på.

Men efter lite vatten på kroppen och knoppen så kändes det bättre och en ny titt i spegeln så såg det inte så farligt ut längre. Ser inte så mycket "skrynklor" heller ännu och det känns ju bra. Håret på huvudet har jag haft problem med innan eftersom jag blev halvt flintis innan jag ens fyllde 30. Nu så kör jag med "rakat huvud" för det ser bättre ut. Tycker jag i alla fall.
Många andra blir ju livrädda när dom upptäcker att "hårfästet börjar krypa bakåt och närma sig nacken och ryggraden". Jag kan till och med drista mig till att tycka att jag ser hyfsat bra ut för mina 56 år om jag jämför mig med en del andra i min ålder, 56 år ung.

En liten fundering jag fick i morse är att det finns så mycket olika tråkigheter i nyhetsprogrammen som det rapporteras om och kallas nyheter. Att det finns tråkigheter i livet och i världen är ingen nyhet för mig. Det bara är så och det är inte alltid vi kan göra någonting åt detta mer än förändra våra tankar och förhållningssätt till dessa. När tråkigheter drabbar andra kan vi i alla fall känna "empati" med dessa.

För att återvända lite till vädret i morse så såg jag en statusuppdatering som löd: Fy tysan vad det är grått och mulet ute, och regnar gör det också. Önskar er alla en fin söndag. Hur var tanken här ?
 
 
 
 
 
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Cecilia
skriven :

Att välja sina tankar är egentligen enklare än vad vi tror. Är man bara medveten, som du, så är det så lätt att välja de tankar som förgyller ens dag. Även om det är grått ute. :)

Tack för ett bra inlägg!

2 Elin
skriven :

Ja om man statusuppdaterar genom att vara väldigt negativt och sedan i andra hand säger något allmänt positivt kanske man upplevs som en splittrad person i mångas ögon.
Jag vet mycket väl att jag upplevs som en sådan person på fb men det senaste året har varit mycket skiftande upplevelser i min kontakt med AF angående jobb eller arbetspraktik erbjudanden för att nämna ett problemområde i mitt liv.