Ingvar.Nilsson.webblogg.se

Facebook = Fakebook !

 
Faktiskt så kan den här namnändringen få komma till stånd vilken dag som helst för nu får det vara nog med alla fejkprofiler som härjar runt här utan att Företaget Facebook tar itu med det här gigantiska systemfelet. Det finns siffror på att det är så mycket som 10 % av användarantalet som är fejkkonton i olika former. Det är dubblettkonton, felregistrerade konton, konton för scamming, konton för pengautlåning, sen också konton som är skapade enbart för att trakassera, hota och kränka andra här. Sen finns det också några konton skapade av en kvinna i Ljungbytrakten för att ta sig in i olika grupper här för att sedan fördärva dessa på olika sätt.

När det gäller dom här olika sorternas fejkonton som är skapade för att ställa till med jäkelskap på olika sätt så skulle Facebook behöva ta itu med detta lite mer kraftfullt än vad dom säger sig gjort hitintills. När det gäller dom profiler som skapats i syfte att trakassera andra här så är det dessutom svårt att anmäla dessa profiler, både som falska och att det ibland finns kränkande bilder på användare här på Facebook. Likaså är det inte helt säkert att bilderna tas bort när dessa anmäls eftersom granskningen av bilderna sker digitalt.

Dessutom är Facebooks support så välgömd att det är stört omöjligt att komma i kontakt med den. Ingen mejladress, inget telefonnummer, ingenting finns för detta. Förvisso har dom en talesman här i Norden men den är precis lika svårt att nå. Får inte svar därifrån heller fast det skickats en massa klagomål till hans inbox hät på Facebook också.
Deras talesman i Norden har den här profilen på Facebook:  https://www.facebook.com/jan.b.fredriksson

Själv kan jag tycka att det ser ut som Företaget Facebook försöker sopa det här "systemfelet" under mattan genom att göra sig så okontaktbara som det bara går. Men när ett företag gömmer sig på detta vis så tappar dom ju trovärdigheten också gentemot sina användare som dom säger sig värna om. För inte kan det vara så illa att det bara ses till alla sköna slantar som kommer in genom annonsörerna och att det ska sittas i ett "skatteparadis" och räkna pengarna ?

Nu har ju det här med fejkprofiler som trakasserar andra på Facebook pågått i över ett år också. Det har skrivits mycket om detta i media, det har varit TV program om detta, bl.a. Stalkers på TV3. Alla som är drabbade lyfter fram detta systemfel och givetvis pratar vi om detta också i olika sammanhang att Facebook inte gör någonting för att vara behjälpliga på något sätt. Sen finns det ett par problem till med detta och ett av dom är att Svenska polisen, rättsvårdande myndigheter inte tar det här på något större allvar heller. Den Svenska lagstiftningen har inte riktigt hängt med inom det här området heller utan skulle anpassas mer till dagens verklighet vad som händer på olika "sociala medieplattformar" när det gäller hot, trakasserier, kränkningar och annat.

Lite lustigt i det här sammanhanget är också att när vi drabbade skriver om det här "systemfelet" och lyfter frågan på våra egna privata sidor på Facebook får vi nästan på huvudet för att det finns dom som tycker att vi tjatar i tid och otid om detta. Men det behövs eftersom det fortfarande finns dom som inte kollar så noga vem dom blir vän med utan med ett stort glatt leende bara addar och lägger till kreti och pleti från alla håll och kanter för att fylla på vänskaran. Och detta är det som gör det möjligt för den som har fejkprofiler att "komma åt sina utvalda offer mycket lättare".

Därför har jag infört att jag tar bort vänner som har "fejkprofiler" bland sina vänner. I början försökte jag inboxa mina vänner om att dom hade fejkrofiler i sin vänlista. Men eftersom det tog för mycket tid och att jag ibland blev kallad för FB-polis och rent ut sagt skulle "skita i vem dom hade som vänner" så lade jag ned det. Likaså får jag många förfrågningar via inbox om jag kan hjälpa till med att kolla deras vänlistor eller en profil som vill bli vän med dom och nu säger jag nej till detta också eftersom även jag har begränsat med tid. Sen kan jag tycka att det är upp till varje användare på sociala medier att hålla koll på vem som vill bli vän med dom.
 
 
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: